Per sol·licitar la declaració d’utilitat pública, cal presentar els documents següents:
1. Escrit on s’especifiqui les raons per les quals l’associació vol ser declarada d’utilitat pública.
2. Certificat, emès pel secretari amb el vistiplau del president, acreditatiu de l’acord de l’assemblea general pel qual s’ha aprovat la sol·licitud de la declaració d’utilitat pública.
3. Memòria de les activitats que hagi desenvolupat ininterrompudament l’associació durant els dos últims anys, com a mínim. Aquesta memòria ha d’anar signada pels membres de la junta directiva i s’ha de referir detalladament als punts següents:
– Organització dels diferents serveis, centres o funcions en què es diversifica l’activitat de l’associació
– Descripció de les activitats desenvolupades i dels serveis prestats durant els dos últims anys. (Aquestes activitats i aquests serveis no podran estar restringits exclusivament a beneficiar els seus associats, sinó que hauran d’estar oberts a qualsevol altre possible beneficiari que reuneixi les condicions i els caràcters exigits per l’índole dels fins de l’associació.)
– Consignació dels resultats obtinguts amb la realització d’aquestes activitats.
– Grau o nivell de compliment efectiu dels fins estatutaris
– Nombre total de beneficiaris o usuaris de les activitats o serveis que presta l’entitat, la classe i el grau d’atenció que reben i els requisits o circumstàncies que han de reunir per gaudir d’aquesta condició
– Mitjans personals de què disposa l’entitat, amb expressió de la plantilla de personal
– Mitjans materials i recursos amb què compta l’entitat, amb especial referència a les subvencions públiques i la seva aplicació
– Retribucions percebudes en els dos últims anys pels membres de l’òrgan de representació , sigui per raó del seu càrrec, sigui per la prestació de serveis diferents a les funcions que els corresponen com a tals membres de l’òrgan esmentat, amb especificació de la naturalesa laboral o mercantil de les retribucions i els fons amb càrrec als quals han estat abonades
– Nombre de socis -persones físiques o jurídiques- que integren l’associació.
4. Documentació comptable corresponent als dos últims exercicis tancats a l’exercici en curs, que reflecteixi la imatge fidel del patrimoni, la situació financera i els resultats de l’entitat, subscrits pel president i el secretari. La documentació comptable ha d’estar integrada pel balanç de situació, el compte de resultats i la memòria econòmica. Aquests documents han d’estar adaptats a les normes del Pla general de comptabilitat i les seves adaptacions sectorials.
5. Certificat, subscrit pel secretari de la junta directiva amb el vistiplau del president, de la composició de la junta directiva actual, amb l’expressió del nom i cognoms de cada membre, el domicili, el càrrec que ocupa i la data del nomenament.
6. Certificat de l’Agència Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que acrediti que l’associació està al corrent de les seves obligacions fiscals i de la Seguretat Social.
7. Fotocòpia de la targeta acreditativa del NIF de l’associació.